Hoppa till innehållet

Summan avslöjad: Så mycket betalar Google till Apple

De amerikanska techjättarna Apple och Google har länge försökt dölja sin ekonomiska uppgörelse. Men i nya domstolshandlingar som lämnats som del i ett konkurrensmål mot Google framkommer nu hur mycket de betalar konkurrenten: Närmare 220 miljarder kronor om året.

Alphabets vd Sundar Pichai och Apples vd Tim Cook.
Alphabets vd Sundar Pichai och Apples vd Tim Cook.Foto: Cornelia Jönsson och Markus Schreiber

Googles sökmotor har varit standard i Iphone starten 2007. Även i andra Apple-produker med webbläsaren Safari har Google varit förstavalet sedan 2002.

Enligt Apple för att Google är bäst, men Microsofts vd Satya Nadella har vittnat om att uppgörelsen mellan Apple och Google har gjort det omöjligt för deras sökmotor Bing att konkurrera.

Det är det amerikanska justitiedepartementet som driver en process mot Alphabets marknadsdominans inom sökmotorsegmentet och i samband med det som bolaget nu tvingats avslöja hur mycket de betalar Apple för att kunna upprätthålla sin status i deras produkter.

Från början stannade informationen som delades vid ett procenttal – 36 procent av intäkterna från söktjänster i Safari skickades vidare till Apple.

Enligt Macrumors är det nu klarlagt att den siffran under 2022 innebar en kostnad på 20 miljarder dollar, närmare 220 miljarder kronor.

Hur länge till jättarnas uppgörelse håller är dock oklart. I Europa har den nya lagstiftningen DMA gjort att Apple tvingas fråga användarna vilken webbläsare de vill ha som standard, till skillnad från i övriga världen där Safari är standard och övriga webbläsare baseras på Safaris grundteknologi.

Även i USA kan jättarnas avtal, om Google förlorar tvisten med justitiedepartementet, komma att rivas upp.

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera