Hoppa till innehållet

Apple i samtal om att använda Googles AI i Iphone

Teknikjätten Apple är i samtal om att licensiera Googles AI-motor Gemini för att kunna driva nya funktioner som kommer till Iphones mjukvara senare i år. Det uppger källor till Bloomberg News. 

Sundar Pichai, vd för Googles moderbolag Alphabet, och Tim Cook, vd för Apple.
Sundar Pichai, vd för Googles moderbolag Alphabet, och Tim Cook, vd för Apple.Foto: Cornelia Jönsson (Di) och Bebeto Matthews

Bolagen uppges föra aktiva diskussioner, men har ännu inte beslutat om villkoren för ett AI-samarbete, eller bestämt hur det skulle genomföras. Apple har också haft liknande samtal med Open AI om ett potentiellt samarbete. 

Den generativa AI Apple för diskussioner om kommer att bakas in i Siri och andra appar, uppger källor för Bloomberg News, och kan till exempel handla om funktioner för att skapa bilder eller längre texter.

Ett partnerskap kan tolkas som att Apple inte kommit så långt med sin egen AI-utveckling, skriver Bloomberg. 

Om en affär mellan Apple och Google blir verklighet skulle den bygga vidare på de två företagens partnerskap inom sökområdet. Google betalar årligen Apple flera miljarder dollar för att deras sökmotor ska vara standardalternativet i webbläsaren Safari på Iphone och andra enheter. 

Talespersoner för Apple och Google har avböjt att kommentera.

Läs mer: Apple-grundaren ville inte bli företagare: ”Jag var för blyg” 

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera