Hoppa till innehållet

Spotifys svar: ”EU visar att Apples beteende är olagligt”

EU:s jättelika böter mot Apple är en seger för Spotify.
”Europeiska kommissionen visar nu tydligt att Apples beteende som begränsar kommunikation till konsumenter är olagligt”, skriver den svenska streamingjätten.

Rivaler i streamingeran: Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook.
Rivaler i streamingeran: Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook.

Tidigare under måndagen meddelade EU:s konkurrensansvariga Margrethe Vestager att EU-kommissionen bötfäller techjätten Apple för konkurrensbrott på marknaden för strömmad musik. 

Böterna uppgår till 1,84 miljarder euro – närmare 20 miljarder svenska kronor. Det är klart högre än de 500 miljoner euro som det spekulerats om på förhand

Det är första gången som teknikjätten straffats för att ha brutit mot EU-lag. 

Kommissionens utredning har pågått sedan 2021, efter att Apple två år tidigare anmälts av Spotify.

”Dagens beslut markerar ett viktigt ögonblick i kampen för ett öppnare internet för konsumenterna”, skriver Spotify i en kommentar. 

Man fortsätter:

”Europeiska kommissionen visar nu tydligt att Apples beteende som begränsar kommunikation till konsumenter är olagligt. Beslutet sänder en kraftfull signal – inget företag, inte ens ett monopol som Apple, kan utöva makt för att kontrollera hur andra företag interagerar med sina kunder.”

Men Spotify vill se mer från EU.

”Även om vi uppskattar att EU tar upp detta viktiga fall, vet vi också att detaljerna har betydelse. Apple har rutinmässigt trotsat lagar och domstolsbeslut på andra marknader. Så vi ser fram emot nästa steg som förhoppningsvis tydligt och slutgiltigt kommer att ta itu med Apples långvariga orättvisa metoder”, skriver man. 

Grunden till bråket är bland annat Apples betalmodell, vilken innebär att jätten tar betalt för sålda digitala varor som sker genom deras system i appar, så kallat ”in app purchase”. Ett system som inte går att byta ut till en konkurrerande betallösning.

Modellen innebär att Spotify genom åren hade behövt betala mellan 30 och 15 procent (30 procent första året, 15 procent efterföljande år) av alla prenumerationsintäkter från kunder som skaffat premiumkonto genom appen. Att Spotify inte betalat hänger samman med att man avstått från att kommunicera sina erbjudanden, och ta betalt för dem i Apples butiksmiljö.

”Apple har utformat reglerna för att skada oss och andra rivaler”, sa Spotifys chefsjurist Horacio Gutierrez till Di 2020.

I sitt framträdande tryckte dock Margrethe Vestareger mest på en tidigare Apple-regel om att utvecklare inte tilläts kommunicera säljbudskap genom appen, som budskapet ifråga innebar handlade om att ta betalt utanför Apples betalsystem. En regel som Apple delvis avskaffade i oktober 2022.

Apple svarade efter EU-beskedet på måndagen att Spotify vuxit snabbare än marknaden tack vare att de finns i Iphone. De har dessutom inte tagit betalt via appen, och därmed inte betalat någonting till Apple genom åren. ”Några som helst bevis” för att Apple skadat kunder eller hindrat konkurrens menar jätten att de inte presenterats med i EU-processen.

”I grund och botten handlar Spotifys klagomål om att försöka få obegränsad tillgång till alla Apples verktyg utan att betala något för värdet som Apple tillhandahåller”, sa en representant för Apple under ett möte med media i mitten av februari, då bolaget först kommenterade den stundande EU-domen.

Apple kommer enligt Financial Times att överklaga, vilket borgar för en flera år lång process i EU-domstol. 

När Spotifys strreamingtjänst lanserades 2008 dominerades marknaden för laglig, digital musik-distribution av Apple, med sin Itunes-butik och musikspelaren Ipod. Länge tävlade svenskarna med den amerikanska teknikjätten, genom sin app i bolagets App Store.

Konkurrensen hårdnade ytterligare sommaren 2015, när Apple gick från att sälja nedladdningar av enskilda låtar på Itunes, till att streama musik via tjänsten Apple Music. 

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera