Hoppa till innehållet

Seger för Spotify när EU kräver Apple på större miljardbelopp än väntat

EU-kommissionen bötfäller techjätten Apple för konkurrensbrott på marknaden för strömmad musik, meddelar konkurrensansvariga Margrethe Vestager på en presskonferens i Bryssel.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto: Marcio Jose Sanchez

Böterna uppgår till 1,84 miljarder euro – närmare 20 miljarder svenska kronor. Det är klart högre än de 500 miljoner euro som det spekulerats om på förhand.

Kommissionens utredning har pågått sedan 2021 efter att Apple två år tidigare anmälts av Spotify.

Grunden till bråket är bland annat Apples betalmodell, vilken innebär att jätten tar betalt för sålda digitala varor som sker genom deras system i appar, så kallat ”in app purchase”. Ett system som inte går att byta ut till en konkurrerande betallösning. 

Modellen innebär att Spotify genom åren hade behövt betala mellan 30 och 15 procent (30 procent första året, 15 procent efterföljande år) av alla prenumerationsintäkter från kunder som skaffat premiumkonto genom appen.

”Apple har utformat reglerna för att skada oss och andra rivaler”, sa Spotifys chefsjurist Horacio Gutierrez till Di 2020.

Apple menar å sin sida att Spotify vuxit snabbare än marknaden tack vare att de finns i Iphone. De har dessutom inte tagit betalt via appen, och därmed inte betalat någonting till Apple genom åren.

”I grund och botten handlar deras klagomål om att försöka få obegränsad tillgång till alla Apples verktyg utan att betala något för värdet som Apple tillhandahåller”, sa Apple i ett offentligt uttalande i mitten av februari i år.

Apple kommer enligt Financial Times att överklaga, vilket borgar för en flera år lång process i EU-domstol.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera