Hoppa till innehållet

Daniel Ek till attack mot Apple: ”Utpressning”

EU-kommissionen är redo att vidta ”kraftfulla åtgärder” mot bolag som inte presenterat tillräckligt bra förslag för att följa den nya lagen Digital Markets Act. 

Det skriver kommissionären Thierry Breton i en kommentar till Di efter att Spotify kallat Apples planerade ändringar för en skenmanöver, som i själva verket utgör utpressning.  

Foto: Joey Abrait

Apple meddelade i veckan att man gör stora förändringar i sina telefoner för att följa EU:s nya lag ”Digital Markets Act”, som klassar operativsystemet IOS och App Store som så kallade ”grindvaktstjänster”. 

Bland annat kommer man tillåta alternativa appbutiker i Iphone och ändra sina betalprocesser, vilket bland andra Spotify krävt. Men samtidigt som man sänker avgiften för de som använder Apples egen appstore så introducerar bolaget en ny grundavgift på 0,5 eurocent, motsvarande 5,7 kronor, för varje ”ny årlig appinstallation” på en Iphone.

Den kommer bara gälla bolag som har fler än 1 miljon årliga installationer, men kommer enligt Daniel Ek att bli så hög att den i praktiken tvingar företag att använda det gamla systemet. 

”Det här är utpressning, helt enkelt”, skriver Spotify i ett pressmeddelande.

Enligt Daniel Ek skulle avgiften leda till en tiofaldig ökning av Spotifys kostnader för att skaffa nya kunder, om man väljer att använda en annan appbutik, vilket skulle göra det omöjligt för bolaget att bedriva en lönsam verksamhet. 

”Så vårt enda alternativ är att hålla fast vid status quo. Precis det som vi har kämpat emot i fem år”, skriver han.

Spotify skriver att det nu är upp till EU-kommissionen att bestämma om man kommer gå vidare i arbetet med att ta tag i de stora techbolagens maktmissbruk.

”Genom att uppfinna ett nytt skattesystem för att ersätta det gamla, hånar Apple lagens anda och de lagstiftare som skrev den. Jag hoppas verkligen att EU ser det här för precis vad det är och står fast, och inte låter deras arbete genom åren vara förgäves. Världens ögon är på er”, skriver Daniel Ek. 

Thierry Breton, EU-kommissionär med ansvar för den inre marknaden, skriver i en kommentar till Di att kommissionen kommer bedöma svaren från berörda bolag efter att ”Digital Markets Act” har trätt i kraft. 

”Från och med den 7 mars kommer vi att bedöma företagens förslag, och feedback från tredje part. Om de föreslagna lösningarna inte är tillräckligt bra kommer vi utan tvekan att vidta kraftfulla åtgärder”, skriver han. 

Spotify har i flera års tid kritiserat Apple för att bedriva konkurrenshämmande verksamhet. Deras appbutik Appstore, som är det enda alternativet om Iphone-användare vill ladda ned program till sin telefon, har länge tagit ut en provision på uppemot 30 procent.

Bolaget hade satt sina förhoppningar till ”Digital Markets Act”, och meddelade tidigare i veckan att man från och med mars kommer kunna lista olika prenumerationsalternativ, priser och rabatterade erbjudanden direkt i appen. 

Men efter Apples besked säger Spotify nu att ”den framtiden är mindre tydlig”.

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera